السبت، 7 سبتمبر 2013

نظرية القوالب ومفاجاة الصدمة!

كالعادة فى مصر
احنا بنتحط فى قوالب زى التعليم وطريقته ، طريقة حياتك وتسلسلها حتى يومك في شكل نموذجى كده او قالب مفروض تعيش بيه
لما اى حد فينا بيفكر يطلع بره القالب ده بيبدا يتصدم !
حاجات مختلفة ودنيا جديدة
الفلاسفة والعلماء وربما العظماء تقريبا كلهم فى فترة من حياتهم طلعو بره القالب ده
وده بصراحة شئ يطمن (( هنبقى عظماء :-D))

ع العموم مش هي دى النقطة بالظبط اللى عاوزه اتكلم فيها بس قريبة منها
انا كمان اتربيت فى قالب
بالنسبالي مقياس النجاح والفشل .. الانجاز والبلادة مرتبط ارتباط وثيق بالدراسة .. الدراسة وفقط
وعلى قد ماده سببلي مشاكل نفسية وكمان تحجيم لقدرات عندى لكن كمان صدمنى حاليا !
من شوية اتعرفت على ناس بيفكروا
اه والله :-D
يعنى شباب وبنات في سني
اجتماعات وندوات .. افكار وكتب !
تضاءلت جمبهم
كان بيتهيألى انى متفوقة على كل دول طالما بطلع الاولى (الشئ ده حتى مبقتش بحققه نتيجة لتغير الحال وكده )
المهم على قد ماكنت فرحانة بالشئ الجديد اللى دخلت فيه ده .. على قد ماكنت مصدومة كده انى مش احسن حد ولا حاجه !
لا ده كمان انا لسه فى الاول اوى
كنت خايفه ده يكون احساس بالحسد .. بس انا عارفة نفسي فى حاجه مش مظبوطة حاسة بيها
صراحة
مش عارفة انا مضايقة ليه ؟!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق